Kieli kioskilla - tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista

Lappalainen, Hanna; Raevaara, Liisa
Nimeke: Kieli kioskilla - tutkimuksia kioskiasioinnin rutiineista
Tekijät: Lappalainen, Hanna (Toimittaja)
Raevaara, Liisa (Toimittaja)
Tuotetunnus: 9789522220547
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 28,00 € (25,45 € alv 0)


Kustantaja: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Sarja: Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 152 Tietolipas 219
Painos: 1. painos, 2009
Kieli: suomi
Sivumäärä: 322
Tuoteryhmät: Kielet ja kielitiede
Tietolipas
Kirjastoluokka: 88.2 Suomen kieli
Kansalliskirjaston asiasanat: asiointi, kioskit, vuorovaikutus, kielellinen vuorovaikutus, kielenkäyttö, asiakassuhde, asiakaspalvelu, sosiolingvistiikka, keskustelunanalyysi
Kioskit ovat kaikille tuttuja paikkoja, mutta miten arkinen asiointi kioskilla sujuu? Kieli kioskilla tarkastelee kioskiasioinnin rutiineja: miten tervehditään, miten asiakas kertoo käyntinsä syyn ja myyjä ostosten hinnan, miten maksaminen hoidetaan, missä välissä kiitetään ja miten lototaan. Kirjoittajat selvittävät, mistä aiheista kioskilla lasketaan leikkiä ja millaisia toimia selitellään. Tutkimukset perustuvat videoituihin R-kioskiasiointeihin eri puolilla Suomea. Onko asioimistavoissa eroja esimerkiksi helsinkiläisten ja itäsuomalaisten välillä tai sen mukaan, minkä ikäinen asiakas on? Entä ovatko asioinnin rutiinit kahle vai pikemminkin resurssi, jota voi käyttää vaikkapa leikittelyyn? Miten kioskilla ilmaistaan kohteliaisuutta ja mitä kohteliaisuus lopulta on?

Kirja kuvaa asiointitilanteita kioskilla, mutta tarkasteltavat kielenkäytön ilmiöt ovat yleisiä myös muissa vuorovaikutustilanteissa. Teos palvelee kielestä ja vuorovaikutuksesta kiinnostuneita tutkijoita ja opiskelijoita, ja asiakaspalvelun ammattilaisille se antaa välineitä ymmärtää asiointilanteen rakentumista ja asiakkaan kohtaamista. Kaikki kioskilla asioivat löytävät siitä katkelmia suomalaisesta arjesta ja kulttuurista.


Tuotesuositukset